Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Wuppies met hoedjes, brillen en jasjes

    De WK-gekte is stilletjes overgegaan. Maar de Wuppierage niet. Over twee weken komen Blokker en Xenos met een serie nieuwe Wuppen: verpleegsters, clowns, bouwvakkers en aardbeienwuppies. „Die zijn zo leuk, je wil ze meteen hebben.”

    De nieuwe Wuppies komen over twee weken uit.

    De nieuwe Wuppies komen over twee weken uit.

    „Het is de simpelheid”, zegt Maurice Stoevenbelt van Interall Group, het Nederlandse bedrijf dat Wuppies produceert. „Zo’n Wup kijkt je aan en je denkt meteen: Wat een funny ding. Op een of andere manier roept het beestje bij iedereen een positieve emotie op, net zoals een smiley of Nijntje. Als een kind een Wuppie ziet, pakt-ie ’m meteen.”

    Vonk
    Niet alleen kinderen vinden Wuppies leuk. Toen zakenman Tom Bodt, oprichter van Interall Group, in 1980 de Verenigde Staten bezocht, en daar oog in oog stond met het beestje, sloeg de vonk meteen over. Bodt zag wel brood in het miniknuffeltje en nam er een mee naar Nederland. Daar vroeg hij de volkszanger Vader Abraham om een meezinger te schrijven over de Wuppie. Het was een gouden greep: kort daarna zong heel Nederland ”Wij zijn de Wuppies” en was de gekte niet meer te stuiten. Iedereen spaarde Wuppies, ruilde ze of deelde de beestjes uit.

    De naam Wuppie is een afkorting van World Unique Promotional Product Identity and Emotion: Wereld uniek promotie product, identiteit en emotie. Stoevenbelt: „Een Wuppie is een heel positief promotieproduct. Je zet ’t op je schouder en iedereen gaat lachen.” En het beestje kan elke gewenste identiteit aannemen: van clown tot bouwvakker, al dan niet in bedrijfskleding. Vanaf het moment dat de Wuppie in Nederland arriveerde, deelden allerlei instanties het ding dan ook uit als reclamemiddel, met een slogan op de staart.

    Comeback
    Albert Heijn zorgde dit jaar voor een echte comeback van de Wup. Ter ere van het WK voetbal deelde de supermarktketen niet minder dan 15 miljoen exemplaren uit. Nu de WK-gekte voorbij is, gaat de Wuppierage gewoon door. Weliswaar geen oranje beestjes meer, maar wel veel andere modellen. Interall Group werkt aan de productie van twaalf soorten, waaronder een Wuppieclown, Wup met zonnebril, een verpleegsterwuppie, een Mexicaanse Wup en Wuppie aardbei. Over twee weken gaan Blokker en Xenos de nieuwe modellen verkopen. „Die zijn zo leuk”, zegt Stoevenbelt. „Je wilt ze gewoon hebben, ook als volwassene.”

    Vrouwen
    Het maken van Wuppies vereist veel nauwkeurigheid. Elk exemplaar wordt met de hand van ogen, sprieten en voeten voorzien. „Meestal doen dat vrouwen”, legt Stoevenbelt uit. „Die hebben dunnere vingers, waardoor ze preciezer kunnen werken. Want er moeten geen sliertjes lijm op de Wuppenhaartjes terechtkomen.” De nieuwe serie is nog veel bewerkelijker, door alle extra attributen, zoals hoedjes, brillen en jasjes.

    De kleine Wuppies worden geproduceerd in Roemenië, de Mega Wups in China. In 2006 draaide Interall Group overuren: er werden 15 miljoen Wuppen gemaakt. Normaal gesproken is dat slechts 1 miljoen per jaar. Inmiddels verkoopt Interall Group het diertje naar 25 landen. Stoevenbelt: „Het is een echte hype geworden. In totaal heeft ons bedrijf al 45 miljoen Wuppen op de wereld gezet.”

    Reacties (2)

    Jacquline
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:8

    mijn eenvoudige wuppie is jaloers zielugg! xx
    nina
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:2

    je moet gewoon niet zo zielig doen over afgoderij je kan ze tog ook gewoon sparen zeg