Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Ff serieus: Bang voor de hel

    Soms word ik zo bang van het gevoel dat ik naar de hel zal gaan! Daarom zou ik eigenlijk bekeerd willen worden. Maar als ik alleen dat gevoel heb, kan het toch niet?

    Waarom is de hel zo ontzettend? Daar wordt God altijd gevloekt, daar brandt Gods toorn voor eeuwig, zonder enige verlichting, zonder enige hoop dat het ooit anders wordt.

    Weet je wie zo ernstig en zo vaak over de hel heeft gesproken? De Heere Jezus (zie bijvoorbeeld Matthéüs 5:29, 8:12, 11:23, 18:8-9, 22:13, 23:33, 25:30). Hij wist volmaakt hoe zwaar het is om de toorn van God te moeten dragen. Hij wist ook dat God alle mensen die onbekeerd sterven tot de hel zal veroordelen. Juist daarom sprak Hij zo bewogen tot de schare en riep Hij ze zo vaak op om de Heere te zoeken (zie bijvoorbeeld Matth. 23:37, Luk. 19:42).

    Kun je bang zijn voor de dood en voor de hel? Ja. Want sterven is God ontmoeten. En ziel verloren is alles verloren. Eigenlijk is het dwaas dat veel mensen zo weinig nadenken over de eeuwigheid, en er zo weinig bij stilstaan dat er een eeuwige verlorenheid is. Eigenlijk is het heel erg als we liever willen dat de dominee maar nooit het woord hel in de preek noemt.

    En toch. Je voelt heel goed aan dat angst voor de hel tekort is. Angst voor de hel verbreekt je hart niet. Het brengt je niet als een schuldige zondaar aan Gods voeten.

    Overdenk maar eens rustig Matthéüs 10:28b: „Vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.” Wat zegt de Heere Jezus? Niet in de eerste plaats: Vrees de hel. Maar: vrees God! Buig eerbiedig je knieën voor de Heere. Zeg Hem eerlijk dat je veel zonden hebt gedaan en dat je het hebt verdiend als je verloren moet gaan. En bid Hem aanhoudend om genade. Hij bekeert nog zondaren. Want de Heere Jezus heeft de helse angsten geleden om verloren zondaren zalig te maken en van de helse benauwdheid en pijn te verlossen (Heid. Cat., vraag 44). Hij is nog altijd gewillig om Zijn offer toe te passen.

    En, als je bang bent voor de hel, bid dan veel of de Heere liefde in je hart wil schenken. Liefde tot God. Dan krijg je verdriet over de zonden, allermeest omdat ze God zo onteren. Dan kun je de Heere niet langer meer missen. Dan leert de Heilige Geest je hongeren en dorsten naar de Heere Jezus. En dat heeft veel meer waarde dan de lege vrolijkheid van de wereld.

    Ds. J. M. D. de Heer

    Heb jij ook een vraag over geloof, relatie of samenleving? Mail naar achterkrant@refdag.nl, of schrijf een brief naar Reformatorisch Dagblad t.a.v. Redactie Achterkrant, Postbus 670, 7300 AR Apeldoorn.

    Reacties (13)

    Bartjuhh
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:52

    kweehoe hut voeld
    hillie
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:4

    Angst voor de hel is inderdaad te kort. In psalm 116 wordt ook gesproken over de angst der hel die alle troost deed missen. Maar er staat ook: Maar 'k riep de Heer' dus aan in al mijn nood. Dat is denk ik ook het beste wat we kunnen doen. Dan kun je je angst in het gebed voor de Heere neerleggen.
    yvon
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:107

    ja,,, daar zit ik ook wel eens mee! K snap wat je bedoelt!
    nobody_knows
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:239

    hoi! Ja dat is een moeilijk onderwerp. Ik denk er eerlijk gezegd ook best vaak over na... Hoe zou het zijn... Is het dan ECHT nodig om bekeerd te worden? JA. Dat is heel zeker. En die zekerheid word bevestigd als we proberen ons vertrouwen op God te stellen... Groetjes, anoniempje
     ~ I want to make you happy, because seeing you smiling makes me happy! ~
    Jonathan
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:31

    Sjonge da moet wel vreselijk zijn als je daar de hele tijd aan zit te denken en je re bang van wordt Okal geloof ik nie in de hel , ik vind het wel erg als je daar altijd overnadenkt en er zo bang van word.
    jeweetwelwie
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:20

    @ jonathan, et kan, en ik neem et je niet kwalijk,, maar wrom geloof je niet dat er een hel is? geloof je wel dat er een hemel is? xx Hil
    sjien
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:135

    lees johannes 3:36! heel veel sterkte! xxx
    Lisa
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:13

    he ja, ik vin da ook altijd zo eng als je zulke dingen hoor Ik ben het met je eens!
    kempeneers
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:6

    goed bericht! ik hoop dat het onder velen indruk maakt Gr. Daan Kempeneers E-mail: daankempeneers@kliksafe.nl
    paasei
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:43

    ik begrijp het misschien kun je aan de hand van dit stukje verder komen... maar je kunt ook bidde voor een uitweg
    kleinknorretje
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:55

    Je hoeft niet te bang te zijn, dat heeft ook geen nut trouwens, van angst kun je niet meer helder denken. Ik heb ook bij een kerkverband gezeten dat alleen maar over de hel sprak. En ja, de HEERE JEZUS deed dat ook maar dat was niet het enige wat HIJ zei. HIJ zei ook: IK ben de GOEDE HERDER! en: KOM TOT MIJ ALLEN DIE VERMOEID EN BELAST ZIJT EN IK ZAL U RUST GEVEN! dus als je bang bent moet je bij HEM zijn en als je dat niet genoeg vindt, mag je dat ook tegen HEM zeggen. HIJ is ook bang geweest in de hof van Getsémané heeft HIJ doodsangsten uitgestaan dus HIJ weet dat wij ook bang zijn. Veel sterkte ermee.
    missisriekie
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:56

    hoi allemaal. Ik begrijp heel goed wat je voelt, dat heb ik namelijk ook heel vaak. En toch weet je dat het niet genoeg is. Dan wil je wel dat je het zelf kan veranderen. Misschien is het inderdaad handig om die bijbelteksten te lezen die in het stukje te staan. Misschien kun je er wat mee. en @ jonathan, als je er niet in gelooft, ben je dan wel christelijk? niet negatief bedoelt hoor!! Maar ik wens jullie allemaar suc6 en veel sterkte! XXX henrieke
    Meish-16
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:147

    O dat is verschrikkelijk, maar daarom willen veel mensen naar de hemel, uit angst voor de hel! ik zeg niet dat dat bij jou zo is hoor!!!