Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Ff serieus: Vertellen over je geloof

    Waar moet je mee beginnen als je bijvoorbeeld op je stage vragen krijgt over je geloof? Hoe kun je duidelijk maken dat iedereen in God moet geloven? Ik voel me vaak een stuntel en ben bang dat ik tegen dingen aanloop die ik zelf ook niet begrijp. (Een 20-jarig meisje.)

    Een kant-en-klaar antwoord kan ik je niet geven. Elk gesprek is weer anders. Daarom enkele adviezen en voorbeelden. Benut de gelegenheden die je krijgt om over het christelijk geloof te spreken. Heb daarbij echter niet het idee dat jij anderen moet overtuigen of bekeren. Want dat is Gods werk. Jij hoeft alleen maar te vertellen en uit te leggen.

    Wees eerlijk. Als je een vraag niet kunt beantwoorden, zeg dat dan gewoon. Verdiep je echter wel in de Bijbel en de inhoud van het christelijk geloof. Want onkunde maakt elk gesprek onmogelijk.

    Besef dat er altijd onderwerpen blijven die je niet begrijpt. Dat kan niet anders. Want geloof heeft te maken met God. En Hij gaat ons verstand ver te boven.

    Richt je op de kern van het christelijk geloof en gebruik hedendaags Nederlands. Als iemand jou vraagt wat jij gelooft, zou je kunnen zeggen: „Ik geloof dat God alles gemaakt heeft. Daarom moeten we naar Hem luisteren. Maar dat doen wij niet. Daardoor is de verhouding tussen God en ons verbroken. Maar God Zelf vertelt ons in de Bijbel hoe die verhouding weer goed kan worden: door te vertrouwen op Jezus Christus, Zijn Zoon. Dan vergeeft God je zonden en dan mag je voor altijd met Hem leven, eerst hier op aarde en na het sterven in de hemel.” Natuurlijk is hiermee niet alles gezegd. Deze samenvatting roept allerlei vervolgvragen op. Maar dat is alleen maar mooi.

    Spreek in de ik-persoon. Dan worden je antwoorden persoonlijker en zal de ander beter luisteren. Zeg niet: „Jij moet ook in God en in de Bijbel geloven, want dat is gewoon de waarheid”, maar: „Ik geloof dat iedereen naar God moet luisteren, want Hij is onze Schepper. Dat staat ook in de Bijbel. En ik weet uit ervaring dat wat God zegt, waar is.”

    En als ik dat laatste nu niet kan zeggen? Dan heb je een ernstig probleem. Het ernstigste dat er bestaat: dan ben je onbekeerd. Dan praat je als een blinde over kleuren.

    Ik hoop dat God je bekeert. Dat Hij je aan de voeten van Christus brengt. En dat Hij je woorden geeft om een ander te vertellen over je geloof.

    L. Snoek

    Heb jij ook een vraag over geloof, relatie of samenleving? Mail naar achterkrant@refdag.nl, of schrijf een brief naar Reformatorisch Dagblad t.a.v. Redactie Achterkrant, Postbus 670, 7300 AR Apeldoorn.

    Reacties (21)

    Elientjuhhh
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:180

    Hoi! Ik heb dat ook wel eens hor! Ik ben altijd bang dat ik iets niet weet en dat vind ik stom >>> kunne ze zegge dat ik mij er niet in verdiep, terwijl ik dat wel doet... Wat moet je nu op de volgende vraag antwoorde: Hoe weet je zeker dat de bijbel waar is? Je kunt wel zegge, dat je erin geloofd, omdat God hem zelf 'geschreven' heeft, maar mensen geloven dat niet egt, dusss... weet ik het niet! Liefs
    15-jarige
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:50

    @ Elientjuhhh Of je nou wel of niet in de Bijbel gelooft, toch zijn er bepaalde dingen zeker weten waar, dat is wetenschappelijk bewezen. Een aanrader: Het boek van Ben Hobring: "Moderne wetenschap in de Bijbel". Zeker de moeite waard. Een voorbeeld? Mensen geloven waarschijnlijk niet in de ark van Noach. Toch wordt dat model (de afmetingen) nu nog gebruikt. Waarom? Omdat dat het beste model is wat er bestaat.. En ga zo maar door met ziekten enz. Echt, ik zou dat boek lezen als ik jou was! Je leert er ontzettend veel van. Sterkte met alles!
    gek
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:5

    als ze er over beginnen moet je daar gewoon open op reageeren. maar als ze over vreemde dingen vragen gaan stellen moet je gewoon zeggen daar ga ik niet op in ik kom hier zelf ook wel eens mee in aanraking op het station uit school
    Elientjuhhh
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:180

    @ 15-jarige Bedankt en ik ga em zker lezen!!! Maar als je kijkt en luistert naar de mensen bij mij op JV... Dan zitten ze bij je in de kerk (niet dat de kerk wat uitmaakt :P)en dan nog hebben ze niks met het bijbel(/geloof)... Marja, dat zal altijd wel zo blijven :(
    ookikreageer
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:41

    Meestal lukt het wel om te reageren op vragen of opmerkingen, maar soms is het ook wel eens heel erg moeilijk, dan blijven 'ze' b.v. door gaan met vragen zoals; maar waarom heeft God dan die boom in het paradijs neergezet...?
    ellu
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:137

    @ ookikreageer ik vind dat niet eens zo'n hele moeilijke vraag hoor. (niet om bijdehand te doen) maar ik zou antwoorden dat Hij dat heeft gedaan om de mensen op de proef te stellen, of we wel égt in Hem geloven. gr mij
     Een vriend is iemand die alles van je weet, en toch van je houdt...
    Elientjuhhh
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:180

    Wat ik wel eens niet snap is: Wij waren volmaakt in het paradijs... hoe kan het dan dat wij toch de 'begeerte' hadden om van de boom te eten??? Of zie ik het nu verkeerd?
    Azfan
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:29

    @ Ellu En ik vind, 'van hun kant gezien' en hee zwak antwoord, as blijkt dat we dan tog niet egt in God geloven, want anders hadden we niet van de boom gegeten, dusss en dan sta je nog 'zwakker'
    kleinknorretje
    stagiair
    Quote bericht
    aantal posts:55

    Een geloof hoef je niet te snappen dat geloof je en als je iets gelooft is het 100% zeker en dan kun je dat ook tegen collega's gewoon zeggen. ik geloof in God maar dat betekent niet dat ik alles weet want Hij is zo machtig en niet te doorgronden
    Akire
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:36

    @ Elientjuhhh God had de mens wel een vrije wil gegeven. Hij wilde niet dat we een soort slaven waren, maar dat we uit vrije wil Hem zouden dienen. Stel dat jij een vriendje hebt, dan wil je toch ook niet dat hij van je houdt omdat hij dat moet ofzo?! Dan wil je dat hij dat uit zichzelf doet! @ Iedereen ;) Verder: probeer altijd serieus antwoord te geven opvragen. Zelfs op vragen als: "En ga je dan ècht iedere zondag naar de kerk" of "Ook stom, geen seks voor het huwelijk..." Als je mensen serieus neemt, zullen ze ook sterker geneigd zijn om jou serieus te nemen! Laat zien wie God voor jou persoonlijk is, dat is veel overtuigender dan een 'aangeleerd verhaaltje'...
    tesse2
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:4

    Het is vaak moeilijk om antwoorden te geven. dat weet ik omdat ik veel vrienden heb die niet in Jezus geloven. zelf geloof ik vast en zeker dat Jezus mij heeft gered. hij is als een vriend voor mij. daarom kan ik ook goede dingen vertellen over hem, en veel mensen geloven je ook wel als je goede dingen verteld. vaak vertel ik mensen over dat Jezus aan het kruis stierf, voor hun. voor hun persoonlijk. veel mensen vragen dan waarom hij dat deed. dan vertel ik hun dat god wilde dat alle mensen in hem zouden geloven. maar dat we dat niet kunnen, omdat we teveel zonden hebben. en dat god dáárom zijn zoon naar de wereld stuurde, om de straf van god te dragen bedoel ik. dat spreekt aan. ik vertel over Jezus, dat hij een vriend voor mij is, dat ik alles aan hem kan vragen, dat ik alles kan vertellen. dus ik vind: vertel alle goede dingen van God, die zijn er alleen maar, dus dat is niet zo moeilijk. en vertel ook wie God voor jou is, dat hij goed voor jou is, en dat hij van iedereen houdt...
    hoihoi
    journalist
    Quote bericht
    aantal posts:2992

    @15-jarige dat boek hebbe wij ok!!!!egt leuk... en idd je kan wel na het lese van zo'n boek duidelijkere antw. geven op zulke vrage!!! @Elientjuhhh ik kom ok zulke dinge op jv enso tege das idd heel erg lastig ze kijke je soms ok wel een btje gek aan dan wat je byv ok kan reageren op zulke vrage over de bijbel:dat de bijbel versgillende keren er geprobeert is te vernietigen het is nog nooit gelukt!!!de bijbel is in heel veel jaren gesgreve!tussen verschillende bijbelboeken zit giga veel jaar tog komt het over1 met wat er allemaal wort gezegt!!!! kijk bijv.is naar jesajahfst 53 bijv.dat heeft jesaja 700 jaar voor Christus opgesgreve het is allemaal zo uitgekome!ik denk dat dat tog ok wel te denken geeft!!!en als je wat vertelt en je weet niet goed wat je moet zegge enzo, wees daar ook open in!dat sgeelt ook, anders kom je sowieso heel erg betweterig over dan lijkt het ok of jij alles heel goed weet enzo, dan weet de ander vaak niet hoe die moet reag
    hoihoi
    journalist
    Quote bericht
    aantal posts:2992

    vervolg... reageren en dan wordt het gesprek vaak afgekapt en dan zie je zo iemand vaak niet meer, tenminste niet meer om zo'n gesprek te voeren!
    ookikreageer
    bezorger
    Quote bericht
    aantal posts:41

    @Ellu Ja dat snap ik wel ellu maar de vraag is dan natuurlijk van waarom moest hij de mensen op de proef stellen, Hij wist toch vantevoren dat de mens zou eten van de boom...
    ellu
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:137

    @ azfan kaar het ís toch ook zwak van de mensen dat moet je óók toegeven. dat is misschuen wel moeilijk, maar de waarheid.
     Een vriend is iemand die alles van je weet, en toch van je houdt...
    1  2  »