Yord herfst logo
Home      Zoeken      

    Ff serieus: Verzekeren of niet

    Tegenwoordig lijkt het de gewoonste zaak van de wereld dat je je verzekert tegen van alles en nog wat. Maar mag dat volgens de Bijbel?

    Ik ben blij dat je kritisch staat tegenover verzekeren. Dat we ons tegenwoordig tegen van alles verzekeren, is om drie redenen dom: Vaak doen we het omdat iedereen het nu eenmaal doet. Verder praten we onszelf met al dat verzekeren een schijnveiligheid aan. We zijn zo hoogontwikkeld en hebben zo veel welvaart dat we alles zelf denken te kunnen regelen. Bovendien kosten nogal wat extra verzekeringen uiteindelijk meer geld dan ze opleveren.

    Maar nu je vraag: mag je je volgens de Bijbel verzekeren? Daar geeft de Bijbel geen antwoord op. Eenvoudig omdat verzekeren in de Bijbeltijd niet voorkwam. Kun je dan op grond van de Bijbel geen standpunt bepalen? Jawel, maar dat antwoord is niet voor elke christen hetzelfde. Verzekeren hoort bij de middelmatige zaken. Het is niet onbelangrijk, maar het is ook niet van zó veel belang dat Gods Woord er een concreet gebod over geeft. Daarom geldt hier dat elke christen de vrijheid heeft een eigen beslissing te nemen, maar dan wel op Bijbelse gronden, voor Gods aangezicht en volgens zijn eigen geweten.

    Zorg voor je naaste en rentmeesterschap zijn belangrijke Bijbelse principes. Als rentmeester over Gods schepping ben je verplicht vooruit te kijken en maatregelen te nemen voor de toekomst. Wie kan zeggen dat hij zich om deze redenen verzekert, neemt een Bijbelse beslissing.

    Maar het is ook Bijbels dat je je vertrouwen alleen vestigt op de Heere. Als het afsluiten van verzekeringen je van God verwijdert, zit je fout. Als je je om die reden niet verzekert, neem je ook een Bijbelse beslissing. Ik hoop dat je mét God tot een goede beslissing komt.

    L. Snoek

    Heb jij ook een vraag over geloof en samenleving, mail naar achterkrant@refdag.nl.

    Reacties (4)

    schooltas
    journalist
    Quote bericht
    aantal posts:1716

    precies  bedankt  Y  O  R   D..voor artikel..verzekeren  zie ben niet op tege voor ziekenfonds..en begraven  enz!! kan zo eg op lopen.. met deze euro! maar vertrouwen  op  De Heere ?> de kerk heeft ook niet 8 ton achter de hand voor schade levenslang......nu moet er ook gecollcteer worden voor gezin zonder verzekering prima  hoor..maar 8ton    help ons o Heere wat wijsheid  is? wij hebben geen verstand.bedankt   Hr Snoek!

    janusju
    redacteur
    Quote bericht
    aantal posts:639

    Wij zijn thuis wel verzekerd. Maar alleen wat we niet zelf (zouden) kunnen betalen. Als vb  wel een verzekering voor auto ed. levenslange letsels bvb maar niet voor een uitvaart, die € 15.000 zouden we wel gewoon kunnen betalen.  En idd doen wat je hart je ingeeft, en waar jij je 'lekker' bij voelt. We lezen allemaal dezelfde Bijbel, maar de één zegt 'ja' en de ander zegt 'nee'.

     Jezus heeft niet geleefd om anderen te doden, maar Hij zou sterven, opdat anderen zouden leven.
    friend
    correspondent
    Quote bericht
    aantal posts:142

     

    janusju
    redacteur schreef op maandag 30 maart 2009 - 19:06

    Wij zijn thuis wel verzekerd. Maar alleen wat we niet zelf (zouden) kunnen betalen. Als vb  wel een verzekering voor auto ed. levenslange letsels bvb maar niet voor een uitvaart, die € 15.000 zouden we wel gewoon kunnen betalen.  En idd doen wat je hart je ingeeft, en waar jij je 'lekker' bij voelt. We lezen allemaal dezelfde Bijbel, maar de één zegt 'ja' en de ander zegt 'nee'.


    precies!!

    Music68
    journalist
    Quote bericht
    aantal posts:2078

    Belachelijk! Mensen die zich niet verzekeren zijn fout!!!


    Eigenlijk zegt dhr. Snoek dus dat ik met bovenstaande opmerking helemaal verkeerd zit. Omdat ik een mening opdring en daarbij oordeel ik ook nog.

     

    Nu serieus: Ik ken een boer die tot geloof kwam en van de één op de andere dag Biologische boer werd. Omdat hij vond dat God hem daartoe geroepen heeft. Toen ik hem vroeg of die andere boeren die bestrijdingsmiddelen gebruikten dan niet helemaal fout zaten zei hij: "Nee, want zij vinden niet dat dit hen van God verwijdert. Ik vind dat van MEZELF wel zo."

     

    Datzelfde geldt dus ook voor verzekeren. Ik vind het antwoord van Dhr. Snoek heel erg goed!

     

    Maar.....vergeet niet dat verzekerde mensen ook niet mogen oordelen over mensen die niet verzekert zijn.

     

    Dat zou ik dus ook nooit doen.....de eerste regel was ook een beetje om te prikkelen.......en niets is leuker dan......prikkelen